Dinozavrların ölümü - Sona Vəliyevanın YENİ POVESTİ
19 Aprel 2024 / 09:17
Sona Vəliyeva
Dinozavrların ölümü
(povest)
İçindəki suallara gün boyu cavab tapa bilməyən geofizik alim Vico Penfoldun, gecə yarısı olmasına baxmayaraq, yuxusu ərşə çəkilmişdi. Meksika körfəzindəki Yukatan yarımadasında həyata keçirdiyi neft kəşfiyyatı prosesində bu gün rastlaşdığı bəzi sirli təbiət hadisələri sanki onun elmi biliklərinin yetərsizliyini ortaya çıxarmışdı. Kəşfiyyat proseslərində ən mübahisəli məqamlarda bir kəlmə sözü bütün şübhələrə son qoyan geoloqun özü bu dəfə çox mürəkkəb suallar qarşısında aciz görünürdü.
Vico Penfold yarımadanın zəngin neft-qaz yataqlarının kəşfiyyatına on ilə yaxın idi ki, əsas tədqiqatçı alim kimi cəlb edilmişdi. O bu sahə üzrə böyük elmi nüfuz sahibi idi. Həmkarları arasında heç kim cürət edib onun kəşfiyyat, tədqiqat işlərinin nəticələri ilə bağlı fikirlərinə əlavə təkliflər səsləndirməzdi. Vicoya bəzən “yeraltı xəzinələr kralı” deyə müraciət edərdilər ki, o da cavabında sadəcə olaraq gülümsəyərək: “Hər şeyin sahibi Allahdır”, – deyərək reaksiya verərdi. Bu gün rastlaşdığı nadir təbiət möcüzəsinin qeyri-adiliyi isə mövcud elmi çərçivəyə sığmayaraq əlavə istiqamətlər üzrə gərəkli olan mövzuları da araşdırmağa yol açırdı. İndi alimin düşüncəsində rastlaşdığı nadir süxurun vizual görüntülərindən və bu haqdakı təxmini mülahizələrdən kənar heç nə yox idi. Bu tapıntı onu tam məşğul edərək, xarici aləmdən büsbütün təcrid etmişdi...
Geoloq Vico Penfold təkcə tanınmış alim və neft kəşfiyyatçısı deyildi. O həm də astrofizika sahəsində tutarlı məqalələri ilə də tanınırdı. Hazırda kəşfiyyat apardığı bu məkanların tarixi haqqında çoxsaylı kitablar oxumuşdu. Bugünkü nadir tapıntı onun bu yerlərin tarixi haqqındakı biliklərini oyadaraq, kəşfiyyatçı hisslərindən xeyli uzaqlaşdırmışdı. Öz-özünə təkrar-təkrar “bu yerlərdə neft mövcuddursa, heç yerə qaçmayacaq, amma bu möcüzə süxur insanlığın ətraf aləm haqqındakı biliklərini xeyli zənginləşdirəcəkdir” deyə düşünürdü. Yerin, təbiətin və ətraf aləmin yaranışı, təkamülü, insanların yaşam və həyat uğrundakı mübarizə tarixi, bəşəriyyətin keçdiyi inkişaf yolu, yüz illərdir ki dünyada tədqiq edilən və ildən-ilə ciddi ictimai maraq kəsb edən digər belə tapıntılar axşamdan bəri Viconun gözləri önündə sıralanır, elm aləmi üçün ciddi mahiyyət daşıyan bəzi məsələləri yada salardı... Hətta ağlından ötəri olaraq belə bir fikir də keçirdi ki, bəlkə, builki tətilini heç yerə getməsin, elə burada qalaraq, rastlaşdığı “möcüzə süxur”u sona qədər tədqiq etsin, onu rahat buraxmayan bəzi sualların cavabını tapmağa çalışsın?..
Göründüyü kimi, bugünkü kəşfiyyat prosesində yerin dərin süxurlarının yalnız geoloqlar tərəfindən oxuna bilən əsas qatlarından birində aşkarlanan sirli möcüzə alimi əməlli-başlı özünə cəlb etmişdi. Əlavə elm sahələrinin də bu işdə tədqiqatına ehtiyac duyulurdu. Çiyninə tökülən pırtlaşıq uzun saçları elə bil indicə Vicoya gərəksiz bir şey kimi görünməyə başladı və dərhal ayağa qalxaraq, gəzişə-gəzişə saçlarını əlləri arasında toparlayaraq saxladı... Geoloqlar arasında onu xüsusi fərqləndirən bu uzun və pırtlaşıq saçların sanki indi ona dərindən düşünməyə mane olduğu qənaətinə gəldi. Əlini saçlarına çəkərək, ani olaraq bir də fikirləşdi, sonra astadan öz-özünə danışmağa başladı: “Bu tədqiqata, yəqin ki, hardansa başlamaq lazımdır, hardasa bir ipucu olamamış deyil!.. Dünyanın ilkin yaranışındakı ekoloji şəraitin elmi təhlili, eləcə də insanların həyat tərzindən irəli gələn tarixi prosesləri təkrar yada salmaq lazım gələcək, qlobal hadisələr haqqında tarixi məlumatları da vərəqləmək gərəkdir. Bu süxurun sirlərini açmağın o qədər asan olmayacağı məlumdur. Bu gün min əzabla araşdırdığımız və dərin süxurlarında axtarışlar apardığımız torpağın doğal xəzinəsi həm də buranın qədim sakinlərinin, yerli insanların düşüncə və arzularının, yaşam tərzi və həyat uğrundakı mübarizəsinin nişanələrini özündə əks etdirir. Bu süxurlar həm keçmişin inikası, həm də gələcəyin təminatı kimi yerli sakinlərlə, onların gündəlik həyat tərzi ilə birbaşa bağlıdır. Belə proseslərin dərindən öyrənilməsi həm də bəşəriyyətə öz gələcəyini daha dolğun planlaşdırmağa kömək edə bilər! Özü öz bəlasını gətirən və ya baş verən təbii fəlakətlərdən xilas olmaq missiyasının daşıyıcısı olan insanı “mikrokosmos” adlandırmaqla alimlər, əslində, onları bəşəri məsuliyyətin əsas daşıyıcısı kimi dəyərləndirməkdə haqlıdırlar... Yerin səthi, okeanlar, dənizlər, meşə örtükləri, eləcə də Yer üzünün bitki və canlı aləmi, insan fəaliyyəti və insan əməyi ilə dəyişən təbiət, pozulan ekoloji tarazlıq bütöv bir prosesin tərkib hissəsi deyilmi?!” Viconun yadına bu məqamda bir neçə il qabaq elmi konfranslardan birində etdiyi çıxış düşdü. O zaman “Yerin oksigen qatının zəifləməsinə mənfi təsir göstərən amillərin aradan qaldırılması” mövzusuna həsr edilmiş həmin konfransda onun səsləndirdiyi fikirlərə ağız büzən bəzi alimlərin münasibətini yada saldı. Okeanların, dənizlərin canlı mühitinə mənfi təsir göstərən insan fəaliyyəti, okeanın oksidləşməsi proseslərindəki subyektiv amillər, hidrosferin təbii varlıqların yox olma təhlükəsi və s. haqqında elmi mübahisələrə qoşulmağı çox alimlər sevməsə də, bu istiqamətdə ortada olan sübut və dəlilləri də inkar etmək mümkün deyildi. Yaxud “Qlobal iqlim dəyişməsi” mövzusunda beynəlxalq konfransların birində baş verən hadisəni xatırladı. Həmin konfransda Vico Penfold insanların Yer üzündə baş verən təbii prosesləri necə öz maraqları çərçivəsinə salaraq istismar etməsindən, varlanmaq məqsədilə, gələcək nəsillər qarşısında tarixi məsuliyyət borcunu unudaraq təbiəti və ekoloji vəziyyəti korlamasından bəhs etmişdi. Qeyd etmişdi ki: “İnsanlığın taleyi ətraf aləmin, yerin və göyün taleyi ilə birbaşa bağlıdır. Böyük Yaradan qarışqa və həşəratlardan tutmuş ən iri təbiət canlılarına qədər suda və quruda yaşayan bütün varlıqları xəlq edərək bir-birindən bu və ya digər şəkildə asılı etmiş, həyati bağlarla bütün varlıqları bir-birinə bağlamışdır. Lakin bütün yaşanan proseslərə ən məsul varlıq insandır. Çünki məhz insanlar şüurlu şəkildə və öz gündəlik mənfəətləri çərçivəsində təbii proseslərə kobud müdaxilə edərək varlıqların dinamikasını pozur ki, bu da təbiət və cəmiyyətin tarazlığını, həyatın təbii axarını və mövcudluğunu korlayır. Tarazlığın pozulması Yer üzündə insan həyatındakı harmoniyanı dağıdır, ətraf aləmi və bütün varlıqların təbii inkişafını erroziyaya uğradır. Yer üzündə oksigen mənbəyinin – meşə və dağların bitki örtüyünün mühafizəsi, okean və dəniz mühitinin, canlılar aləminin qorunması kütləvi xəstəliklərin, təbii bəlaların olmaması deməkdir. Ona görə də mənim mövqeyimi alim mövqeyindən çox, planetin bir narahat vətəndaşının mövqeyi kimi dəyərləndirməyi xahiş edirəm”, – deyə öz çıxışını bitirmişdi. Həmişə yumorla çıxışını bitirmək onun şakəri idi: “Biz insan övladı olaraq buyuq... Cənnətin ekologiyasını korladıq, oradan qovulduq, yerə endik, burada da dinc dura bilmirik. Bəs yaxşı, burdan qovulsaq, hara gedə bilərik”, – dedikdə zalda qəhqəhə və alqışlar bir-birinə qarışmışdı.
Penfold gənclik illərində Yaxın və Orta Şərqin ən qədim dövlətlərindən biri sayılan İraqda neft kəşfiyyatı apardığı illəri xatırladı. Qədim Bağdadla ilk tanışlığı, şəhərin tarixi haqqında yerli insanların danışdıqlarını, tarixin mərhələli inkişaf izlərini əks etdirən çoxsaylı abidələri dəfələrlə seyr etməsini yada saldı. Dünyanın qədim sivilizasiya mərkəzlərindən hesab olunan Aşağı Mesopotamiya bölgəsinin mərkəzində yerləşən İraq dövlətinin ərazisi ilə Meksika körfəzində yerləşən Yukatan yarımadasını müqayisə etdi. O, tarixi məlumatlardan yaxşı bilirdi ki, hər iki məkan insanlığın ən qədim yaranış mərkəzlərindən olmuş, neçə-neçə mühüm təbiət hadisələrinə, sivilizasiyalar dönəminə şahidlik etmişdir. Fərat və Dəclə çayları arasında yerləşən, torpağın altı da, üstü də təbii qaynaqlarla zəngin olan İraqla Meksika körfəzindəki Yukatan yarımadası bir-birinə çox bənzəyirdi. Hər iki məkan məhsuldar torpaq örtüyünə malik idi, hər ikisində Yer üzündəki canlı aləmin, qədim insan sivilizasiyasının, tarixdəki ilk dövlətlərin yaranış izləri qalmışdı. Bu iki oxşar məkanı tədqiq etməklə Yer kürəsinin yaşını, tarixinin başlanğıc nöqtəsini, əsrlər boyu bir-birini əvəz edən təbii prosesləri, yerin tektonik hərəkətlərini, dünyanın yaranışını, ən qədim insanların həyat və fəaliyyətini, sivilizasiyaların bərqərar olması və dövlətlərin yaranışını, Yer üzünün canlı aləminin evolyusiyasını və s. kimi prosesləri öyrənmək olardı. Buralarda onların hər birinin izlərinə və qalıqlarına rast gəlmək mümkün idi.
Penfoldu heyrətləndirən məsələlərdən biri də həm bağdadlıların, həm də Yukatan sakinlərinin yaşadıqları əraziləri “yerin göbəyi” adlandırmaları idi. Bu fikrin nə dərəcədə həqiqətə uyğun olduğuna illər öncə hələ gənc yaşlarında İraqda olarkən Vico şübhə ilə yanaşmışdı və o qədər də fərqinə varmamışdı. Çünki o bilirdi ki, qədim yunanlar da, bəzi Afrika xalqları, hindistanlılar, çinlilər, yəhudilər və s. qədim xalqlar da öz ərazilərini bir qayda olaraq “yerin göbəyi”, özlərini isə “ən qədim insan nümunələri” sayırdılar. Onların hər birinin inamına görə, dünyanın mərkəzi və insanlığın yaranış məkanı məhz onların yaşadıqları ərazilər hesab olunmalıdır. Bu düşüncə bütün qədim xalqların milli qüruruna və inancına çevrilmişdi. Lakin hazırda kifayət qədər oturuşmuş bir yaşda olan Vico Penfold Yukatan yarımadasının Chixulub kəndinin sakinlərindən eyni iddianı – “yerin göbəyi” məsələsini eşidəndə artıq heyrətlənməyə bilməzdi.
Vico Penfold, ümumiyyətlə, elmi bilikləri ilə yanaşı, zəngin dünyagörüşlü və kifayət qədər dini inanclı bir şəxs idi. Kosmik varlıqlara, insan iradəsindən kənar ilahi qüvvələrin mövcudluğuna inanırdı, ayrı-ayrı dövrlərdə ali şüurun Yer üzündə yaratdığı möcüzələr, insanlıq üçün bəxş etdiyi təbiət və ətraf aləm, cəmiyyətlərin dinamikasında, Yer kürəsində arzu etdiyi əmin-amanlığın, nizam-intizamın, ədalətin bərpasındakı roluna onun şübhəsi yox idi. Bu arada Chixulub kəndinin bəzi yerli sakinləri, xüsusən də, ağsaqqalları ilə bir neçə dəfə söhbət etmiş və onların öz kəndləri, tarixləri və s. ilə bağlı danışıqlara, rəvayətlərə maraqla qulaq asmışdı. Əslində, “möcüzə süxur”la yerli insanların danışdığı rəvayətlər arasında üst-üstə düşən bəzi əlamətlər də var idi. Düzdür, kənd əhlinin danışdıqları bu tipli mifik rəvayətlərdə çox şey sonrakı dövrlərdə insanların arzu və istəkləri, təxəyyülləri ilə dəyişdirilsə də, müəyyən reallıqlar olduğu kimi günümüzə qədər gəlib çıxmışdır.
Penfold həmkarları arasında geniş maraq dairəsi və əhatəli dünyagörüşü ilə seçilən bir alim idi. Onun iş otağında Avropa intibahı dövrünə aid böyük italyan sənətkar Mikelancelonun “Adəmin yaradılışı” əsərindən əllərinin toxunuşunun reproduksiyası iri çərçivəyə salınaraq divardan asılmışdı. Bu əsər otağa girən hər kəsin diqqətini çəkər və marağına səbəb olardı. Vico bir qayda olaraq, bu əsər haqqında kimsəylə nəsə danışmağa və ya bu haqda hər hansı müzakirə aparmağa şərait yaratmazdı. Əsərdən aldığı izaholunmaz enerjinin fərqində olduğu üçün bu haqda suallara cavab verməzdi. Eyni zamanda o, öz otağında peşə və ixtisasına aid hər hansı kitab da saxlamazdı. Divarda onun fəaliyyəti dövründə qeydə alınmış uğurlu kəşfiyyat quyularının xəritəsi ilə yanaşı, dünyanın inzibati xəritəsi də asılmışdı. Bu xəritənin üzərində Viconun flomasterlə çəkdiyi qeyri-adi xətlər görənlərdə həmişə xüsusi sual doğururdu. Xəritənin kənarına kiçik çəhrayı not vərəqində latınca “Et Vidit ambulaban” – yəni “gəzib gördüyüm yerlər”; digərində isə “Et somnium loga” – yəni “xəyal etdiyim yerlər” cümlələri yazılaraq sancaqla bərkidilmişdi. Bu lövhələr Penfold haqqında çox şeyləri söyləyirdi. Xəritə üzərində Yeni Zelandiyanın Atəşböcəyi mağaraları, Arizonanın Antilop kanyonu, Çinin Göyqurşağı təpələri, Boliviyanın Duz gölü, İngiltərənin “Stonheclər”, Norveçin Atlantik yolu və s. haqqında kiçik qeydlər edilmişdi. Bu kiçik qeydlər və fərqləndirilmiş şərhlər həm də Penfoldun maraq dairəsini və dünyagörüşünü əks etdirirdi. Gedəcəyi yerlər sırasında Türkiyədə – Kapadokyada Pəri bacaları, Nyu Meksikada Carlsbad mağarası, Paskalya adasındakı Dev heykəllər, Kambociyada bir neçə maraqlı yerlərin adı qeyd olunmuşdu.
Vico Penfold bütün bunlarla yanaşı, ilk növbədə, öz peşə məsuliyyətini kifayət qədər dərindən dərk edən bir mütəxəssis və peşəsinin ustası idi. Yerin tərkindəki süxurların dərin qatlarında informasiya mənbəyi kimi kodlaşan məlumatlar haqqında çox və əhatəli danışmağı sevməzdi. Əksər kəşflərdə məlumatlar dəqiqləşdirilməmiş, ümumiləşmələr aparılmadan heç kimə hər hansı bir konkret vəd verməzdi. Belə məqamlarda daha çox susmağa, daha əhatəli hesablamalar aparmağa çalışardı. Çünki onun apardığı kəşfiyyatların nəticələri elmi şurada təsdiqini tapdıqdan sonra həm də paleontoloqlar, astrofiziklər tərəfindən qəbul və təsdiq olunmalı idi. “Süxurlar tarixin inkişaf və həyat fotosudur. Onun real həqiqətlərini görmək mütəxəssis işidir” deyə düşünürdü... Dünənki süxurdan aşkarlanmış tapıntının nəticəsi olaraq hazırda onun əlində yüz millik krater, üstəlik, uzun illər əvvəl haqqında eşitdiyi, hazırdasa qazıntı nəticəsində yerin dərin qatlarından tapılan “andezit” adlanan qeyri-adi vulkanik qaya parçaları və nümunələri var idi. Bu tapıntı Viconun əsas işi olan neft axtarışını sanki ikinci plana keçirmişdi. Bu qeyri-adi süxurun daxili keyfiyyət göstəriciləri onunla birgə çalışan digər geoloqları da heyran etmişdi. Lakin bu haqda hələlik nəsə danışmağı və mülahizə yürütməyi Penfold heç kimə məsləhət görməmişdi. Ümumiyyətlə, Vico Penfold öz elmi tədqiqatlarını, bir qayda olaraq, xüsusi reklam etmədən, daha çox susaraq aparırdı. Onun neft yataqları haqqındakı bir çox nəticələri hərdən birgə çalışdığı həmkarları tərəfindən açıqlansa belə, özü qətiyyən bu haqda tam nəticə əldə olunmayanacan danışmazdı. Həmişəki kimi Penfold bu dəfə də öz işini sakit və təmkinlə aparırdı. Çünki inanırdı ki, neft yataqlarının kəşfiylə yanaşı, bu dəfə dünya elmi üçün xüsusi maraq kəsb edən nadir bir tapıntı da aşkar etmişdirlər. Sadəcə, sübutları mümkün qədər tezliklə ümumiləşdirib möhkəmləndirərək ortaya çıxarmaq lazım idi. Elmi mülahizələrini geniş faktlarla və dəlillərlə bir neçə elmi-tədqiqat mərkəzinə göndərmişdi. Cavab isə gecikirdi...
Penfoldun başqa həmkarlarından fərqli olaraq, çox qəribə düşünmək, təhlil etmək, ümumiləşdirmək və elmi qənaətə gəlmək qabiliyyəti də var idı. Elektrik işığını söndürər, bir şam yandıraraq, dörd-beş qutu kibrit dənəsini qarşısına töküb, masa üzərində özünə əyani düşüncə meydanı yaradardı. Sonra reallaşan fikirlərini qarşısındakı vərəqdə nömrələyərək, növbəti ideyanın üzərində işləyərdi. Əvvəllər bu cür “obrazlı tədqiqat" ona neft axtarışlarında çox kömək olmuşdu. İndi onun axtardığı tək neft deyildi. Təxmini hesablamalarına görə, 65 milyon il əvvələ aid edilə biləcək göy cisminin yerə düşmə səbəblərini və orada yaratdığı prosesləri dərindən araşdırmağa daha çox maraqlı idi. O, həmişə yerlə göyü iki güzgü kimi üz-üzə durmuş vəziyyətdə təsəvvür edirdi. Bu güzgülər bir-birində baş verən hadisələrdən mütləq asılı idi. İnsanların hətta davranışlarının, hərəkət və enerjisinin başlanğıc bir nöqtədən ayrılandan sonra geriyə dönəcək halını və cavabını da o, təxmini mülahizə edə bilirdi.
Penfoldun peşəkarlığı onu tanıyanları həmişə valeh edirdi. Daim öz üzərində çalışan geoloqun heç kimə söyləmədiyi bir sirri də var idi. O, dünya dinlərinin tarixini öyrənirdi, özü üçün Tanrı və insan münasibətlərində baş verən proseslərə müxtəlif dini düşüncələrdən aydınlıq gətirməyə çalışırdı. Oxuduğu dini kitablardan, İncildən, Tövratdan, Qurandan əxz etdiyi Tanrının gücü, insan ruhu, insanın güclü varlıq kimi Yer üzünə göndərilməsi və s. haqqında fikirlərə onun öz xüsusi münasibəti var idi. Onun düşüncəsinə görə, “insan Tanrıdan güc aldığı üçün hər şeyə qadirdir və bütün yaradılanların ən güclüsüdür. İnsan torpaqdan yarandığı üçün torpağa bağlıdır və məhz buna görə də onun torpaq sevgisi bütün ömrü boyu tükənmir. İnsan öz gün-güzəranını da torpaq üzərində qurur, torpaq üzərində həyat sürür, sonda yenə torpağa dönür. İnsan yaradılanların ən zəhmətkeş və çalışqan varlığı kimi ömrü boyu işləyir. Neft kəşfiyyatçısının hələ cavabını tapa bilmədiyi çox suallar var idi. Məsələn, insanlar onları həyatda müşayiət edən günahlardan və xətalardan necə qorunmalıdır, öz nəfsinə, şeytanın insana təlqin etdiyi hiyləgər hisslərə necə qalib gəlməlidir? Yaxud insan öz nəfsinə və günah əməllərə qalib gəlməklə həyatdakı bütün pisliklərdən xilas ola bilərmi?!”
Viconun valideynləri dini inanclı insanlar olub və bunu daim ibadətlə təsdiq edərdilər. Vico öz uşaqlıq illərini, ailəsini xatırlamağı xoşlayırdı və tez-tez ata-anasının ailədəki ideal davranışlarından, ətraflarındakı insanlara xoş münasibətindən qürur hissi ilə söhbət açırdı. İnanclı, ziyalı xristian ailəsindən varis kimi ona ötürülən nümunəvi əxlaq tərzinə görə daim valideynlərinə təşəkkür edirdi. Bir vaxtlar atası onu mükəmməl təhsil alması üçün evlərindən xeyli uzaq məsafədə yerləşən qapalı özəl məktəbə yerləşdirmişdi. Özünün söylədiyinə görə, həmin məktəbdə ibadət üçün kiçik bir kilsə də var imiş. Vico bu məktəbdə yüksək dünyəvi təhsillə bərabər, həm də ən vacib mənəvi dəyərləri də mənimsəmişdi. Məktəbdəki təhsillə yanaşı, kilsədəki dini ayinlər və ibadət proseslərindən qazandığı mənəvi biliklər və keyfiyyətlər ona sonrakı dövrdə öz həyat yolunu düzgün davam etdirməyə yaxından kömək etmişdi.
Vico Penfold bugünkü neft kəşfiyyatı prosesində yerin dərin qatlarında aşkarlanan nadir bir süxurla rastlaşmışdı və axşamdan həmin süxurun qalıqlarının tədqiqi üzərində uşaqlıq və gənclik xatirələrinin işığında düşünürdü. Düşüncələri ucu itirilmiş ip kələfinə bənzəyirdi, əsas ipucunu tapmağa çalışırdı. Düşünürdü ki, tədqiqatlar laboratoriya şəraitində riyazi dəqiqliklə aparılmalı, bəlkə, bəzi riyaziyyatçı və ya fiziklərin məsləhətinə də yenidən ehtiyac duyulacaqdı. Masa üzərindəki şam sönməkdə idi, lakin yuxusu qaçmış Viconun dayanmaq fikri yox idi. O, yeni bir şam yandırdı. Belə gərgin hallarda, adəti üzrə, Viconun beynindəki düşüncələri və geoloji bilikləri bir-birini əvəz edərək, həqiqət axtarışı yolunda ciddi mübarizə başlanardı. İndi də eyni proses yaşanırdı, geoloq düşüncəsini qarışdıran fərqli fikirləri tələsmədən bir-bir saf-çürük etməyə çalışırdı.
Chixulub kəndinin sakinləri yarımadada neft kəşfiyyatı aparan alimləri elə ilk gündən çox mehribancasına qarşılamışdılar. Onlar bu kəşfiyyat işlərinin gələcəkdə özlərinin güzəranına göstərəcəyi müsbət təsiri sanki hiss edirdilər. Hər bir yerli sakin aparılan qazıntıdan öz gələcək arzularının reallaşmasını, firavan həyatlarının təmin olumasını gözləyirdi. Kənd əhlinin danışdığı yerli ləhcədə Vico Penfoldun yadında qalan ilk diqqətçəkən kəlmə tez-tez təkrarlanan “dino” sözü olmuşdu. Sonradan geoloq öyrənmişdi ki, bu sözün mənası “böyük”, “əzəmətli”, “nəhəng” deməkdir. Yerli sakinlərin özləri də bəzən bu sözün tam mənasını, dərinliyini bilmədən onu ölçü vahidi kimi istifadə edirdilər. Kəndin Şimal hissəsində yerləşən neft kəşfiyyatı düşərgəsinin arxasında sıralanan dağlar, qayalıq ərazilər sanki başı bıçaqla kəsilib atılmış qurğuya bənzəyirdi. Kənardan bu mənzərə həm də bəzəkli ad günü tortlarını xatırladırdı, sanki hansısa səbirsiz uşaq bu tortun üst qatını kəsib yemişdi. Kəndin ətrafındakı kiçik kələ-kötür meydançada uşaqlar davamlı olaraq top qovurdular. Kəndə təşrif buyuran neft kəşfiyyatçılarını da ilk qarşılayan yerli sakinlər, həmin topqovan uşaqlar olmuşdular. Onlar “bu yad dayıları və əmiləri” o zaman xüsusi maraqla qarşılamışdılar.
O zaman geoloq-kəşfiyyatçı Vico Penfold uşaqlarla ilk təmas quran qonaq qismində mehriban kənd uşaqlarına xoş təsir bağışlamışdı. Uşaqlardan biri söhbət əsnasında söyləmişdi ki, bu kənddə hamı onları gözləyirmiş. Hətta deyirmişlər ki, “Əjdaha dağı” adlanan bax o qarşıdakı qayaların alt qatlarından axan neft çaylarını üzə çıxarandan sonra kənd uşaqları üçün burada yeni bir məktəb və idman meydançası da tikiləcəkmiş. Uşaqlardan birinin söylədiyinə görə, bu yerlərdə tapılan neft yataqları və tezliklə başlanacaq qazıntılar haqqında bütün yerli qəzetlər, televiziyalar məlumat verərək gələcək işlərdən bəhs etmişdilər...
Söhbət əsnasında Vico Penfoldun diqqətini tez-tez təkrarlanan “dino” kəlməsi çəkdi və üzünü uşaqlardan birinə tutaraq:
– “Dino” nədir?
– “Dino”, yəni “çox böyük”, “əzəmətli”, “geniş”... Bizim kəndin dilində ən böyük şeylərə “dino” deyirik, – deyə uşaqlardan biri cavab verdi.
– Sizin kəndin dilində... Maraqlıdır!
– Bu gördüyümüz başı kəsik dağın da adı belə anladım ki, Əjdaha dağıdır?
– Bəli, bu dağ elə adlanır. Babam söyləyirmiş ki, həmin dağın o biri üzündə yaşayan məğlubedilməz əjdahalarla bizim əcdadlarımızın tez-tez davaları düşürmüş. Dağların üst qatından qanadları ilə bu yerlərə odlu, közlü yanar daş yağdıran həmin əjdahalar gecələr həm də yerli insanları oğurlamaqdan da çəkinməzmişlər.
– Baban bu əjdahalar haqqında daha nələr söyləyirmiş?
– Babam deyirmiş ki, həmin əjdahaların qanadlıları, yəni uçan əjdahalar qoyun, keçi boyda imiş. Qanadsız əjdahalarsa, yəni uçmayanlar çox nəhəng imişlər, bax elə bu dağ boydaymışlar.
– Baban onları görüb?
– Yox, ona da öz babası danışıbmış bu əhvalatları. Ola bilsin ki, onun babası da kimdənsə eşidibmiş, bəlkə də, bunların hamısı sadəcə bir nağıl, yaxud əfsanə imiş. Bəlkə, heç “əjdaha” adlı bir şey də olmayıb. Babam bunları danışanda 98 yaşı vardı.
Babam həm də söyləyirmiş ki, həmin əjdahaların qanı dağın dibinə süzülüb, sonradan zaman-zaman bu qanlar neftə çevrilib. İllərdir ki, sizin kimi alimlər gəlib-gedirlər. Həmin nefti axtarırlar, hələ ki, indiyə qədər bir şey edə bilməyiblər.
– İnanıram ki,, bu dəfə taparlar, – deyə Viconun assistenti dilləndi. Amma siz də bu dəfə gərək bizə çoxlu dua edəsiniz, məsələn, sən demişkən, “dino-dino” dua! O, söylədiyin əjdahanın qanını da bu dəfə yer altında qoymayacağıq, tapıb çıxaracağıq və sonra da burada sizə gözəl bir məktəb, idman meydançası tikəcəyik, – deyə söhbəti yenə Vico Penfold davam etdirdi.
– Oldu, cənablar, söz verirəm! Biz sizə nə zaman lazım olsaq, çağırın. Gəlib qulluğunuzda dayana bilərik. Bizim kənd camaatı çox mehriban və inanclı insanlardır, onlara da söyləyəcəyik, qoy sizə “dino-dino” dualar etsinlər. Onu da deyim ki, bizim kənddə hər kəsin qarğışı da, alqışı da, duaları da həmin əjdahalarla bağlıdır.
– O necə olur? Deyəsən, sizin kənd camaatı bu əjdahalardan çox çəkib.
– Kəndimizdə qarğış edənlər deyir ki, “yalan deyənin evinə əjdaha nəfəsindən od düşsün”. Yaxud dua edənlər “Allah sizi əjdaha müsibətlərdən və bəlalardan qorusun!” söyləyirlər. Kimisə tərifləyəndə ona “əjdaha kimidir” söyləyirlər...
Alimlər bu qəribə məsələlərlə bağlı heyrətləndilər:
– Nə gözəl! Uşaqlar, siz bizim indiyə qədər tanış olduğumuz ən ağıllı uşaqlarsınız. Yaxud dediyiniz kimi ifadə etsək, “əjdaha kimi uşaqlar”sınız. İndi bildik ki, əjdahalar sizə niyə qalib gələ bilməyib, – deyə Vico Penfold uşaqlarla dialoqa yekun vurdu.
– Sağ olun!
– Siz də...
Bu axşamkı gərgin düşüncə məqamında nədənsə Vico Penfoldun yadına kənd uşaqları ilə həmin ilk təmas və əfsanə haqqında dialoq düşdü. Təcrübəli geoloq müxtəlif dövlətlərin ərazisində, Yer kürəsinin neçə-neçə bölgələrində neft kəşfiyyatı aparmışdı. Çoxsaylı xalqların adət-ənənəsi, düşüncə tərzi, humanizm normaları ilə tanış olmuşdu. Ümümiləşmələri nəticəsində belə qənaətə gəlmişdi ki, Yer üzündə milli, dini və sosial mənşəyindən asılı olmayaraq, hər kəs ədalət hissini, anlayışını sevir, yaxşıya rəğbət, pisə nifrət bütün insanlarda eyni duyğuları oyadır. Xalqların və müxtəlif insan cəmiyyətlərinin hər birinin xeyir-şər məfhumu haqqında fərqli əfsanələri mövcuddur. Eynən Yukatan yarımadasının bu ucqar dağ kəndində ünsiyyətdə olduqları həmin uşaqların düşüncəsindəki “əjdaha əfsanəsi” kimi. Hər bir əfsanə əsrləri arxada buraxaraq, qərinələrdən süzülərək günümüzə gələn və tarixləşən, ətrafdakı dağ-daş qədər ömrü, məna yükü olan konkret bir mahiyyətin daşıyıcısıdır. Xalqlar, millətlər, fərqli-fərqli insan qrupları öz istək və arzularını bildikləri və eşitdikləri əfsanələrlə, ruhdaşlarının söylədikləri ilə əlaqələndirərək, mövcud həyatlarına və istəklərinə tətbiq etməyə çalışırlar. Ruh birliyi, düşüncə eyniliyi Allahın xalqlara bəxşişidir. Yoxsa tarixin ayrı-ayrı zamanlarında qanlı müharibələrə, pandemiyalara, kütləvi aclıqlara və s. bəlalara düçar olması, kütləvi ölümlərin qaçınılmazlığı insanlığın kökünü kəsə bilərdi. İnsanlarsız Yer kürəsi Allahın nəyinə lazım idi?! Eynən boş ev, sahibsiz malikanələr cansıxıcı olduğu kimi. Bir zamanlar dərin tövbələrdən sonra cənnətdən Yer üzünə göndərilən Adəm-Həvva əhvalatı insanlığın azadlıq və müstəqillik yolunda ilk qələbəsi deyildimi?! Cənnətə can atmaq duyğusu da sonralar ilk dəyərini bu əhvalatla əbədiləşdirdi. Yoxsa “Yer” adlı boş, gərəksiz bir məkan ona məna verən əşrəfi-insan olmadan nəyə və kimə gərək idi? Allah insanın yerə sahiblənməsi, onun əsl sakini olması üçün məgər torpağı faydalı və bəhrəli etmədimi?!
Vico Penfold artıq bir neçə həftə idi ki, Londondakı laboratoriyadan andezit süxurları haqqında göndərdiyi nümunələrin cavabını səbirsizliklə gözləyirdi. Aşkarlanan möcüzəvi süxur nümunələri haqqında geoloq özünün əlavə edilmiş fikir və mülahizələrini bir neçə ayrı-ayrı profilli akademiyalara göndərmişdi. Alınacaq cavablar alim üçün çox vacib idi. Məhz onlardan asılı olaraq tədqiqatların davam etdirilib, yaxud etdirilməyəcəyinə qərar veriləcəkdi. Tədqiq olunan Yer süxurları bəşəriyyətin neçə minillik tarixinə aid insanlıq üçün hələ də qaranlıq qalan çoxsaylı sualları cavablandıracaqdı. Mülahizələr, şübhələr, pərdələnmiş sirlər açılacaqdı.
Növbəti günün fəaliyyət qrafiki yenə gərgin idi. İki saatdan artıq idi ki, Viconun iş otağında müzakirə gedirdi. Saat 11-i keçmişdi. Geoloqlar elmi müzakirələri yekunlaşdıraraq, kəşfiyyat quyularının qazıldığı sahələrə baş çəkməyə hazırlaşırdılar. Vico Penfold həmkarı Nildebrandın “süxurlardakı qazıntı işinin genişləndirilməsi və dərinləşdirilməsi” ilə bağlı tələskən qərarını dəstəkləmədi və həmin quyudakı qazıntı işlərinin Londondakı laboratoriyalardan cavab gələnə qədər dayandırılmasını istədi. “Bu neft quyusundan aşkarlanan süxurlar mən düşündüyüm bəzi sirlərin açarı ola bilər. Mən bu mülahizələrimin doğruluğuna yavaş-yavaş inanmağa başlamışam, inanıram ki, hər şey düşündüyümüz kimi olacaq!” – deyə Vico öz qəlbində qərar verdi.
Paytaxtdan gözlənilən cavab hələ də yubanırdı. Gecəyarısı olmasına baxmayaraq, Vico Penfold yenə adəti üzrə, masaüstü şamını yandırdı, kibrit dənələri ilə özünəməxsus tərzdə sabahın plan-layihəsini işlədi, zəruri qeydlərini apardı... Bayırdan oynayan uşaqların qarışıq səsləri gəlirdi. Sabah bu kənddə yerli adət-ənənəyə söykənən hansısa bayram ritualları həyata keçiriləcəkdi. Odur ki, artıq gec olsa da, uşaqlar küçədə nələrisə nizama salmağa çalışırdılar. Ümumiyyətlə, bu kənddə sakinlər uşaqlarının gecənin bəlli vaxtlarına qədər küçədə oynamasından, evə gec dönməsindən narahatlıq keçirməzdilər. Kənd sakinlərinin bir-birilə mehribanlığı kənddəki uşaqlara da, kənd həyatının təhlükəsizlik mühitinə də öz müsbət təsirini göstərmişdi. Kənddəki həyat tərzinin özü burada sanki uşaqların da hərtərəfli güvənliyinin təminatı idi.
Yuxusu gəlmədiyi üçün Vico televizoru açaraq, kanalları dəyişməyə başladı. Növbəti kanalda Yerin yaranışına aid elmi-sənədli film gedirdi. Az sonra yorğun olduğu üçün elə televizor qarşısında divanda yuxuya getdi. Chixulub kəndinin hazırkı daşdan və taxtadan tikilmiş evlərinin yerində bambuk ağacından və kol-kosdan quraşdırılmış çadırabənzər evləri seyr edirdi. Qadınlar bu evlərin içərisində dizləri üstə yerə oturub əllərini göyə qaldıraraq dua edirlər. Kişilər həyətdə kəskin iy verən xüsusi yağla oğlan uşaqlarının və özlərinin bədənlərini yağlayırlar. Bu ritualla onlar guya hansısa cin və bəd ruhların ziyanlı təsirini dəf edir, özlərinin təhlükəsiz həyatlarını təmin edirlər. Kənddə yanan ocağın közünü qoruyub saxlamaq işinə baxan xüsusi qorçu qadınlar ətrafdan odun yığırdılar. Kənd cavanları zəhərli zəqqum ağacından yay-ox düzəldir, müxtəlif qorunma vasitələri tədarük edir, yarımadanın dənizə çıxan səmtində uşaqların su altında nəfəsini tutaraq uzunmüddətli qalması vərdişini məşq etdirirlər. Alaçıqlarda yaşlı qadınlar hansısa dini ayinlər keçirərək, bəlalardan xilas üçün Tanrıya yalvarırlar. Rituallarda ən çox müşahidə olunan səhnələr əcaib düşmənlərin, əjdaha nəslinin kəsilməsi ilə bağlı Allaha ünvanlanan diləklər idi. Dualar kənd camaatının danışdığı indiki dildə olmasa da, qəribədir ki, Penfold sanki onların işlətdiyi hər sözü başa düşürdü. Sonra hər kəs bir araya gələrək yarımçevrə, aypara şəklində əl-ələ verərək düzülməyə başladı. Ən yaşlı kənd sakini halqanın bir başında, digəri isə o biri ucunda qərar tutmuşdu. Onlardan əvvəl digər qadın və kişilər, ortada isə gənclər əl-ələ vermişdilər. Uşaqlar ayparanın iç üzündə ayrıca halay çəkirdilər. Hər kəs dövrə vura-vura bir ağızdan dua edir, kəndin gününü göy əsgiyə bükən “ağzıodlu əjdaha”ların kökünün kəsilməsini göylərdən diləyir, Allahdan arzularının reallaşmasını istəyirdilər. Dua və qarğış ayini keçirilən meydanın ortasında bambuk ağacından düzəldilmiş kürsüyəbənzər bir yerdə kəndin ən yaşlı qadını diz üstə çökərək, ritualda bir-birini əvəz edən dua və qarğışlar səsləndirir, ardındansa bütün tədbir iştirakçıları həmin sözləri təkrar edirdilər: “Allahım, özün bizi bu bəlalardan hifz elə! Yaratdığın insanlara rəhm elə! Uşaq və qocalara rəhm elə! Bizi bu qaniçən və insan əti yeyən zalım əjdahalardan xilas elə! Yeri-göyü yandırıb-yaxan, sənin yaratdığın nemətləri, yaşıl, barlı-bərəkətli meşələri, torpağı, dağı-daşı məhv edən, hər şeyi dağıtmaq gücünə sahib, bu qaranlıq axtaran və qəzəb püskürən əcaib varlıqdan bizi xilas elə, Allahım! Bu varlıq nə insan tanıyır, nə canlı-cansız qanır, nə Allahdan qorxur, nə də rəhmi var! Bu kin və qəzəb dağarcığı, bu şeytan məxluq necə ki məhv edilməyib, yaratdığın yerə-göyə, ətraf aləmə və insanlığa qurtuluş yoxdur!.. İlahi, yerə-göyə yalnız ziyan vuran, insanları əzən, insanlığın məhvinə çalışan bu məxluqun nəslini kəs, Yer üzündən yox elə onları! Hər il neçə-neçə övladımızı, doğmalarımızı udan bu əjdahaların həyatına son qoy! Ya bizə elə güc ver ki, özümüz ona qalib gələk, ya da özün bizi hifz et və bu məxluqatı məhv elə!... Bunun ət yeyəninə də, ot yeyəninə də min lənət! Allahım, biz də insan kimi günahlarımızın fərqindəyik, odur ki, bizi böyüklüyünə bağışla, sənə üz tutan bu körpələrə bağışla bizi! İlahi, gəlinlərin bətnində ürəyi partlayan, qorxunu dərk edən körpələrin xətrinə bu zülmü dəf et! Əjdahalara ölüm, əjdahalara lənət, ölüm, lənət, ölüm, lənət! Ölüm, lənət!” Səslər bir-birini üstələdikcə kəndin başındakı qayalıq sanki yerli-yerindən insanların üstünə gəlirdi. Bu anda birdən tükürpərdici həyəcanla hər kəs “Şeytan! Əjdaha!” qışqıraraq meydandan qaçmağa başladı. Sağdan və soldan meydana yaxınlaşan iki nəhəng, ağzından od püskürən dinozavra bənzəyən əcaib varlıq qaçan insanları ayaqları altında tapdalayaraq, bir neçə dəqiqənin içərisində kənd-kəsəyi, əkin-biçini viran qoydu. Sanki bugünkü ritualda göylərə tuşlanan kütləvi el qarğışı və insanların bəddualarının acığına, dağlardan enən bu yırtıcılar insanlığa son güclərini nümayiş etdirirdilər.
Vico Penfold bir anda diksinərək qorxunc yuxudan ayıldı. Nə qəribə yuxu idi bu?! Ayağa qalxıb otaqda bir az var-gəl elədi. Lakin bir az əvvəlki qorxulu yuxu səhnələri – nəhəng dinozavrların bir an içərisində gözəl, barlı-bərəkətli məkanı, yaşayış məskənini, yerli sakinlərin əliylə abadlaşdırılmış rahat bir yurdu viran qoyması səhnəsi gözlərinin önündən xeyli müddət getmədi... Yerli sakinlərlə söhbətində icma rəhbərlərindən biri Vicoya söyləmişdi ki, kənd camaatı bir müddət əvvəl Yukatan yarımadasından köçməyi qərarlaşdırıbmış. Onun verdiyi məlumata görə, bu kəndin ulu sakinləri də bir neçə dəfə “vəhşi əjdahaların meydan suladığı” bu yerlərdən köçmək istəyiblər. Hətta bir neçə yüz il bundan əvvəl bunun üçün yığışaraq bambuk ağacından böyük bir gəmi də inşa ediblər. “Dino” adlanan həmin nəhəng gəmiyə minərək yarımadadan köç etmək istəyən sakinlər qəfil qasırğaya düşmüşdülər. Yeri-göyü lərzəyə gətirən həmin qasırğa çoxsaylı insan itkisinə səbəb olmuşdu. Dənizin suyu bir anın içərisində sanki ikiqat, üçqat artmış, qasırğa gəmini geriyə – yarımadaya atmışdı. Gəmini birtəhər tərk edən adamlar üzü dağlara, bu yerlərə sığınmışdılar. İcma rəhbərinin sözlərinə görə, o vaxtdan buranın sakinləri yarımadada yaşamağa da, Yukatanı tərk edib köçməyə də qorxublar. Yüz illərdir ki, ata-babalarımızın həmin əfsanəvi köç əməliyyatı ilə bağlı nəsildən-nəslə keçən müxtəlif rəvayətlər danışılır. Biriləri həmin hadisəni uçan və üzən əjdahalarla bağlayır, guya onların dağlardan enərək dənizə baş vurduqlarını və qasırğa yaratdıqlarını söyləyir. Guya bu nəhəng əjdahalar bir anda dənizə tökülərək qanad çalmağa başlayırlar ki, bu da suyu qasırğaya çevirir və “Dino”nu sahilə atır. Başqa bir rəvayətə görəsə, həmin gün Allahın insanların yaramaz əməllərinə, bir-birinə zülm etməsinə, o cümlədən də şeytan məxluqunun fitnə-fəsadına qəzəbi tutubmuş. Odur ki həmin gün Uca Yaradanın Yer üzündə ərşə çıxan fitnə-fəsada görə şeytan məxluqlarını, pis və naqis əməllərə, qarğışa səbəb olan ayinə görəsə insanları cəzalandırdığını söyləyirlər. Guya Yer üzündəki insanların özləri öz əlləriylə, dilləriylə, imansızlıqları və naqis əməlləriylə bu qiyaməti tezləşdiriblərmiş. Hətta yerli sakinlərdən biri söyləyib ki, həmin gün qeybdən bir səs eşidiblər ki, “ey insanlar, ədalətli olun, ədalətlə yaşayın! Həm də bundan sonra zülm və çətinliklərdən qurtuluşun yolu qaçmaqda deyil, zülmə qarşı hamılıqla birləşib xilas naminə mübarizə aparmaqdadır! Zülmdən qurtulmaq üçün birləşin, haqqınız uğrunda mübarizə aparın və bütün zülmlərə birdəfəlik son qoyun! Qarğış etməklə qurtuluşa nail olmaq olmaz, qarğış zəiflik əlamətidir, qarğıdığınız günahkarları Allah və insanlıq qarşısında ədalət mühakiməsi gözləyir!”
Əsrlər boyu dədə-babalarının tarixi hafizəsindən süzüb gələn belə rəvayətlər və əfsanələr Yukatan yarımadası sakinlərinin gündəlik həyat hekayələri ilə çulğalaşaraq, onların real varlığını təmin edirdi. Chixulub kəndinin sadə və zəhmətkeş camaatı sanki dəniz ləpələrinin onları hansı istiqamətə aparmasından xəbərsiz, bəzən yarıac və yarıtox, taleyin onlara nəsib etdiyi qismət çərçivəsində öz sadə həyatlarını yaşamaqda idilər. Heç kim varlanmağı düşünmürdü və taleyin bəxş etdiyi qismətə görə Tanrıya şükranlığını bildirirdi. Son bir neçə il idi ki, sirli yarımadada nəhəng neft kəşfiyyatlarına başlanması ilə ətrafda hər şey sanki dəyişmişdi. Bir vaxtlar alaqaranlıqdan dənizdə öz qismətini axtaran balıqçıların, dəniz qasırğalarından, ətraf dağlarda baş verən vulkan püskürmələrindən, ildırım çaxmasından və s. kimi ölüm saçan təbiət hadisələrindən canını qurtarmağa çalışan kənd əhalisinin tükənməkdə olan ümidləri yenidən canlanmaqda idi. İndi yer-göy də sanki əvvəlki illərdəki qədər fəlakət gətirmirdi, kiçik balıqçı qayıqlarında gün boyu öz ailə qismətinə tor atan insanların dəniz dalğalarından yaranan həyəcanı da xeyli azalmışdı. Yarımada camaatı çoxdan idi ki, dəli qasırğaların gətirdiyi fəlakətlərdən qurtulmaq üçün uca dağlara üz tutmurdu. Yer üzü də sanki əzəldən elə belə sakit, yarımada suları isə əzəldən belə ləpəsiz imiş... Gəmilər də artıq əvvəlki illərdə olduğu kimi, yüksək dalğadan qayalara çırpılmırdı, sakit-sakit üzərək limanda rahat lövbər salırdı. Həm də neçə vaxt idi ki, yerli sakinlər təbiətin qəzəbi qarşısında tək və köməksiz deyildilər, indi neft geoloqları və neftçi ustalar da onların yanında idilər, insanların arasında tez-tez görünərək, onlara gələcək ümidlər üçün təskinlik verirdilər...
Vico Penfold nimdaş kreslosunda əyləşərək, dəhşətli yuxusunun həyəcanından qurtulmaq istəyirdi. Bu an bayırdan gələn səs və qapının döyülməsi onu fikrindən ayırdı. Bir neçə gün əvvəl onunla kəşfiyyat quyusu ətrafında söhbət edən həmin o dilli-dilavər və mehriban yeniyetmə oğlan idi. Qapını açdı, neft gəlirindən kənd uşaqları üçün meydança tikilişini arzu edən tanış oğlan əlində poçt bağlaması tutmuşdu...
– Cənab, poçt işçisi bir az əvvəl qapınızı döydü, deyəsən, yatmışdınız, açan olmadı, dedim ki, verin, mən çatdıraram, buyurun!
– Sənin adın, səhv etməsəm, Santino idi. Doğrumu?
– Bəli, cənab!
– Təşəkkür edirəm, Santino, bağlamaya görə! Adının mənasını bilirsənmi?
– Bəli, cənab! “Santino” müqəddəs deməkdir. Bizim kənd camaatı dindardır, Tanrıya çox bağlıdırlar. Hər bir yeni işi, fəaliyyəti dualarla başlarlar. Bizim evdə dua etmədən süfrəyə oturulmaz, şükür etmədən ayağa qalxınmaz. Bilirsiniz, kəndimizin ən yaşlı insanı danışırmış ki, bizim ulu əcdadlarımız bir dəfə ellikcə yığışaraq Allaha dua ediblər, insanlara tez-tez hücum edən, ətrafı dağıdan əjdahalardan şikayət ediblər. Allah da göydən odlu daş-qaya, ildırım tökərək həmin əjdahaları məhv edib. Yaşlı adamlar danışırdılar ki, indi kəndimizdəki əhali həmin o fəlakətdən sağ qalan beş-on nəfərin qohum-əqrəbasıdır. Dağlarımızın sınıq-salxaq divara bənzəməsi də həmin o bəlaların nəticəsidir. Amma, cənab, xahiş edirəm, bu haqda heç kimə bir şey danışmayın, mənim sizə söylədiklərim kəndimizin sirridir...
– Santino, sən çox ağıllı oğlansan... Məncə, bu rəvayətlərdə müəyyən həqiqətlər də var. İnsanlar zaman-zaman nağıllardan keçərək reallığa, reallıqdan isə əsl elmi həqiqətləri axtarmağa və tarixlə, keçmişin izləri ilə gələcəyə getməyə çalışırlar.
– Cənab, bizim kənd adamları uşaq yaşlarından öz övladlarına həmişə yaxşılıq etməyi, imkansıza əl tutmağı öyrədirlər. İlk dərs günü şirniyyat və qələm dəyişmək kimi bizim bir adətimiz də var. Bu mərasimdə əşya paylaşmağı təlim kimi bizə öyrədir və bütün həyatımız boyu xatırladırlar. Heç kimi qarğımamağı tövsiyə edirlər. Deyirlər ki, bizim Chixulub kəndi Allaha dua və şikayətlərin tez yetişən yeridir, yəni Yerin göbəyidir, nənələr belə söyləyirlər. Onlar tövsiyə edir ki, çalışın bir-birinizə daha çox dua və alqış səsləndirin, qarğış etməyin. Böyüklər danışır ki, Chixulubda insanların səsinin dağlarda əks-səda verməsi əcdadlarımızın o vaxtdan ərşə çəkilən hayqırtısının əks-sədasıdır. Onlar bizimlə həmrəy olduqlarını həmin əks-səda ilə çatdırırlar. İnsanları bir vaxtlar udan dəli qasırğaları yaradan, min əzabla qurduqları ev-eşiyi, əkin tarlalarını alov nəfəsi ilə yandıran həmin əjdaha nəslinin məhvi belə baş verib... Babam deyir ki, insanların Allahdan istədiyi yalnız Yer üzündə ədalətin qorunması olmalıdır, insanlar hər zaman bir-birinə kömək əli uzatmalıdır. Əgər bu xeyir əməllər, həqiqətən, nəsildən-nəslə ötürülsə, Allah da Yer üzündən və yaratdığı bəndəsindən razı qalar, yox, əgər bunlar olmazsa, insanlar öz faciəsini özləri təmin edərlər...
– Hə, Santino! Demək, sizin kəndlilər düşünür ki, həmin o əjdahaların Yer üzündən yox olması sizin kəndin ellikcə Allaha “şikayət”indən sonra baş verib?
– Bəli, cənab! Bizim camaatımız – çox qədim kənd olan Chixulub sakinləri çox inanclı insanlardır. Onlar hesab edir ki, nə təbiətdə, nə də cəmiyyətdə heç zaman güclü gücsüzü əzəməməlidir, insanlar arasında və təbiətdə ədalət pozulmamalıdır. Meşə və cəngəllik qanunları məhz bizim kənddəki o müdhiş gecədə yaşanan hadisədən sonra daha da nizama düşüb. Yer üzündə ilahi ədalət bərpa olunubdur. O hadisədən sonra bir-birindən qidalanan heyvanlar da öz ovlarını aşırı şəkildə öldürməkdən imtina ediblər. Çünki həm təbiətdə, həm də cəmiyyətdə bir varlığa son qoyulması digər varlıqların da ziyan görməsinə səbəb olur. Allah həyatın qanunlarını və ritmini düzgün yaradıb, lakin insanlar bu ritmi öz xeyirlərinə pozmağa çalışıblar ki, bu da sonda onların hər birinin əleyhinə işləyib. Tarixdə güclü dövlətlər, “mənəm-mənəm” deyən dövlət başçıları kiçik və zəif dövlətlərin xalqlarını işğal və istismar edirlər... Bilirsiniz, niyə? Çünki öz mənəmliyini sübut etmək istəyiblər, o mənfur əjdahalar kimi öz həyatlarını başqasının ölümü üzərində, tökülmüş qanı üstündə quraraq, ətrafa güc nümayiş etdirmək istəyiblər... Vallah, eynən babamın danışdığı o əjdahalar kimi... Belə yırtıcı varlıqlar və onların fəlakət gətirən davranışları daimi ola bilməz ki... Onların hökmranlıq iddiası nəticəsində ev-eşiksiz, ac-yalavac, ata-anasız qalan çoxsaylı uşaqların ahı-naləsi bir gün belələrinin varlığına son qoyacaq, bu, mütləq şəkildə baş verəcəkdir!
– Santino, sən həm qoçaq, həm də çox ağıllı oğlanmışsan!
– Sağ olun, cənab! Çox şad oldum bu söhbətə görə... Buyurun, bu da poçtalyonun sizə çatdırmaq istədiyi bağlama!
Vico Penfold dünən gecə yuxuda gördüklərinin təsirindən tam qurtarmamış, səhər-səhər qapını döyən Santino adlı bu ağıllı yeniyetmə gəncin keçmiş haqqındakı söhbətinə, ağlına, yürütdüyü mülahizələrə heyran qalmışdı. Gənci yola salar-salmaz poçtalyonun gətirdiyi bağlamanı açmağa başladı, çoxdan Londondan gözlədiyi laboratoriya cavabları idi. “Yaxşı, görək London mütəxəssisləri nə düşünür, düşündüklərim, gördüklərim real həqiqətə nə qədər yaxındır?” – deyə Vico konverti açmamış təxmini şəkildə gələn laboratoriya cavabını beynində müəyyənləşdirməyə cəhd etdi. “Yəqin, yazacaqlar ki, düşündükləriniz cəfəngiyyatdır. Sizin əsas işiniz neft axtarışıdır, buyurun, öz işinizi davam etdirin, başqa işlərə baş qatmayın, bu astrofiziklik də sizlik deyil... Daha başqa nə ola bilər ki?!”
Qovluğu xeyli həyəcanla açdı və gözlərini qıyaraq sürətlə oxumağa başladı. Üzündə qəfil bir təbəssüm əmələ gəldi. “Ooo... Bax bu çox gözəl oldu!” Cavabı bir də tələsik oxudu. Cavabda yazılanlar onun mülahizələri ilə tam üst-üstə düşürdü: “Axır ki, neçə illər içimi deşən şübhələrim təsdiq olundu!” Uzun illərin neft tədqiqatçısı bu gün Yerin canlı orqanizm kimi təkamülünə aid və insanlıq üçün xüsusi maraq kəsb edən mühüm bir tapıntı ilə elm aləminə qədəm basırdı. “Şükür sənə, İlahi. Şükür! Həqiqətən də, deyəsən, bu yerlərə eynən İraqda – Mesopotamiyada olduğu kimi hansısa “Böyük Göz” hakimdir. İllərdi ki, mən bunu sübut etməyə çalışırdım. On illərin gizli sirri, elmi mülahizəsi, Santino demişkən, ilahi ədalət yalnız bu gün öz təsdiqini tapdı. Elmi kəşflərin ədalətlə qarşılaşdırılması və “ilahi ədalətin bərpası kimi təqdim olunması” təkcə bir xalqın deyil, bütöv bəşəriyyətin tarixi arzularının inikası kimi bundan sonra da insanlığa böyük töhfələr verəcək, buna indi mənim də heç şübhəm qalmadı!” – deyə Vico xeyli sevindi.
Vico Penfold bir vaxtlar İraq ərazisindən aşkarladığı qəribə süxur haqqında, indisə Yukatan yarımadasında tapılmış analoji süxurla bağlı bir müddət idi ki, heç kimə bəyan etmədən elmi araşdırmalar aparırdı. Londona göndərdiyi və kifayət qədər geniş təhlil etdiyi son süxur materialları ilə alim sübut etməyə çalışmışdı ki, neft quyularından tapılmış həmin “andezit” adlanan vulkanik qaya süxurları Yerdə əmələ gəlmiş sıradan bir daş parçası deyil. Çünki bu süxurun görünməz qatlarında paleontoloqların təbirincə qiymətləndirilən “metaforik mineral qatlar” aşkarlanmışdı. Eyni zamanda Yerdə yaranmayan və “kənardan gəlmə” elementlərin bu süxurlarda aşkar olunması da indiyə qədər aparılan kəşfiyyat prosesində heç zaman rast gəlinməyən yenilik idi. “Yerin taleyi insan taleyi kimi çox düşündürücü bir məsələ imiş. Yer hamımızın ümumi evidir. Onun başına gələnlər hamını eyni məsuliyyətlə düşündürməlidir”, – deyə alim özlüyündə qəti qərar verdi.
Vico Penfold geniş yazılmış laboratoriya cavablarına, eləcə də bu cavablara əlavə olunmuş geniş texniki izahatlara bir də göz gəzdirdi. Böyük hərflərlə, cəlbedici tərzdə yazılan: ”Hörmətli doktor Vico Penfold! Sizin neft kəşfiyyatı ilə paralel olaraq Yerin dərin süxurlarında apardığınız tədqiqatlarla bağlı göndərdiyiniz materialların cavabını gecikdirməmizin səbəbi Akademiyanın ümumi Elmi Şurasında onların bir neçə mərhələli təhlilləri ilə bağlı olmuşdur. Elmi tədqiqat institutuna təqdim etdiyiniz kristal süxurlar çox yüksək miqdarlı iridium elementi ilə zəngindir. Chixulub kraterinə mənsub olan K-T təsirli ərazidə aşkarladığınız süxur qalıqlarının əvvəllər digər ərazilərdə aşkarladığınız analoji nümunələrlə müqayisədə komet və asteroidlərə 200 dəfədən daha çox məxsus olduğu sübut olunmuşdur. Siz bir vaxtlar İraqdakı neft kəşfiyyatı zamanı Yerin dərin qatlarından aşkarladığınız qədim sivilizasiya qalıqlarına mənsub nümunələri beynəlxalq kəşfiyyat idarəsinə təqdim edərək, həmin yerlərin tarixi haqqında müəyyən düşüncələrinizi sübut etməyə çalışmışdınız. Bugünkü laboratoriya təhlili göstərir ki, sizin o zamankı mülahizələriniz də doğru imiş. Gec də olsa həmin kəşflərə görə sizi təbrik edirik, cənab Penfold! Sizin illərdir ki, apardığınız elmi tədqiqatlar sübut edir ki, 65 milyon il bundan əvvəl 2.6 milyard tonluq asteroid səmadan saatda 40000 mil sürətlə Yerə çırpılmışdır. Yer kürəsinin böyük hissəsi, o cümlədən Yukatan yarımadasının ərazisi bu fəlakətə məruz qalmışdır. Yer üzündə, xüsusilə neft kəşfiyyatı aparılan Meksika körfəzinin ərazilərində mövcud olan, digər canlılara, eləcə də insanlara böyük təhlükə törədən dinozavrlar məhv olmuşlar. Yer üzünün ən nəhəng canlıları sayılan dinozavrların nəsli kəsilmişdir. Sonrakı dövrdə Meksika körfəzi ətrafında başlanan sunamilər, daşqınlar, vulkan püskürmələri və qasırğalar məhz bu asteroidlərin Yerə çırpılması nəticəsində baş vermişdir. Sizin tədqiqatlar həm də bəşəriyyətin keçmiş tarixinin, təbii və sosial dəyişikliklərin səbəblərini açmağa köməklik göstərmişdir. Sübut edilmişdir ki, həmin hadisədən sonra Yer kürəsində mövcud olan canlıların 85%-i məhv olmuş, dinozavrların və onlara bənzər sinfə aid nəhəng canlıların nəsli tamamilə kəsilmişdir. 15% sağ qalan canlılar sonrakı dövrlərdə öz inkişaf tendensiyasını yavaş-yavaş bərpa edə bilmişdir. Sağ qalan insanların kütləvi qırğından sonra uzun müddət ərzində xəstə olması, Yer üzündə yaranmış qida qıtlığı, insan ömrünün qısalması və s. proseslər də həmin asteroidlərin yerə düşməsindən sonra baş vermişdir. Siz, hörmətli doktor Penfold, bu tapıntı ilə çox böyük elmi nəticələrə, elmi kəşfə imza atmısınız. Neft kəşfiyyatı sahəsində təqdim etdiyiniz layihələrə və əminliyinizə neçə illərdir ki, bizi alışdırmışdınız. Bugünkü kəşfiniz münasibətilə də sizi ürəkdən təbrik edirik! Düşünürük ki, bu kəşflərinizlə, yeni-yeni tədqiqatlarınızla insanlığa uğur gətirən “Vico”, (mənası: "qalibiyyət, fəth" deməkdir) adınızın mənası ilə adlandırdığımız kəşf nəinki xalqımız, dövlətimiz, eləcə də bütün bəşəriyyət üçün gərəkli bir müvəffəqiyyətdir. Biz sizin yeni kəşfinizə “Vico” adı verdik. Bu münasibətlə London Akademiyasının xüsusi təbrikini qəbul edin. Sağ olun, yeni uğurlar arzusu ilə:
Dövlət Elmi Tədqiqat Akademiyasının Rəhbərliyi”.
Sevinməyə böyük əsas verən bu məktubu Penfold gün ərzində bir neçə dəfə təkrar-təkrar oxudu. Gecə yuxuda gördüyü hadisələrin və beynində dolaşan düşüncələrin ağırlığı üstünə sanki bir daş kimi çökmüşdü. Bu gün səhər gənc Santinonun təsvir etdiyi əjdahalar – dinozavrlar gözünün önündən hələ də getmirdi. "Dino" sözünün yaranışını, "dinozavr"laşması mərhələsini düşünüb gülümsündü. Düşüncəsində çoxlu yeni suallar yaranmışdı: asteroidlər Yerə niyə çırpılmışdı, təbiətdə canlıların bir qisminin tamamilə məhvi, digər qisminin sağ qalmasının sirri nə idi? Canlı aləmin sonrakı evolyusiyası necə baş vermişdir, nəyə görə Yerin ən nəhəng canlısı hesab olunan dinozavrların kökü tamamilə kəsilmişdir? Belə suallar Vico Penfoldu rahat buraxmırdı. Yer kürəsində zülmün ərşə dayandığı, ədalətin qeybə çəkildiyi, insanlığın və canlılar aləminin həyat faciəsinə səbəb olan haqsızlığın tüğyan etdiyi bir zamanda yerin və göyün ən ədalətli qərar sahibi hesab olunan Allahın hökmü, görəsən, niyə belə ağır olmuşdu? Görəsən, canlı aləmin ən qədim varlıqlarından olan dinozavrların fəlakətlərə səbəb olmasının qarşısının alınması heç cür mümkün deyildimi, yəni onların kökünün kəsilməsi ilə Yer kürəsindəki gələcək əmin-amanlığın bərqərar olması arasındakı əlaqə nə qədər ədalətli imiş?! Santinonun söylədiyi ilahi ədalət, insanların dua və qarğışlarının Allah tərəfindən eşidilməsi və s. kimi fikirlərə alim Vico əvvəlcə “sadəcə bir gənc insanın fantaziyası kimi” baxırdısa, indi onun söylədiklərinə daha ehtiramla yanaşmağa çalışırdı. Müqəddəs kitablarda da qeyd olunan, “zülm yerdə qalmaz!”, “Tanrı ən böyük ədalətdir!” fikirlərini bir də xatırladı: “Demək ki, hər mif və əfsanədə hansısa bir həqiqətin işartıları qalır”, – deyə düşündü. İraqda neft kəşfiyyatı apardığı kənddə yaşayan bir qadın haqqında eşitdiyi hadisə gözləri önünə gəldi. Bir vaxtlar bu ölkənin hökmdarı olmuş Səddam Hüseynin ədalətsiz qərarlarına qarşı çıxmış və nəticədə asılmış 23 yaşlı əkiz oğlanların anası gecəli-gündüzlü qarğış edirmiş. Bu əhvalatı ananın qarğışını və ah-naləsini öz qulaqları ilə eşitmiş bir əcnəbi geoloq həmkarı Vicoya danışıbmış. Deyirmiş ki, həmin ananın o zaman əcnəbilərin anlamadığı dildə ərşə qalxan ah-fəğanı adamın içini göynədirmiş. Övlad kədəri və onu törədən zalıma qarşı içi göynəyən ananın ah-naləsi Səddamın sonrakı faciəli taleyi ilə üst-üstə düşmüşdü. İraqlı ananın Səddama qarşı fəryadı ilə Yukatan sakinlərinin zalım əjdahalara qarşı qarğışları arasında nə qədər oxşarlıq var idi... ”Zalım Səddam sənin də çırağın mənimki kimi sönər, inşallah!” “Allahın hökmü ilə sənin də əjdahalar kimi Yer üzündən nəslin kəsilər!” “Demək ki, iraqlı ana da öz qarğışında həmin “Əjdaha əfsanəsi”ni nəzərdə tuturmuş. Nə qədər oxşar bir yanaşma var. İraqdakı ananın qarğışındakı əjdaha ilə Chixulub sakinlərinin əjdaha qarğışı arasındakı oxşarlıq nəyin göstəricisidir, görəsən? Deməli, torpaq da öz tərkində gizlətdiyi sirlərini, insanlıq üçün mühafizə etdiyi təbii sərvətlər kimi birdən-birə deyil, zaman-zaman insanlara qaytarır. Tanrı insanlardan ədalət ölçüsünə riayət etməyi tələb edir və onların ədalətli davranışlarına görə əvəzini qaytarır. Yerin, göyün və canlı aləmin harmoniyası ədalət üzərində bərqərar olub və bu ilahi ədalətin pozulması ilə də onun harmoniyası yox olur, təbiətin və cəmiyyətin dayanıqlılıq müvazinəti itir. İnsan səbrinin tükəndiyi yerdə ilahi qüvvə mübarizəyə qoşulur, sonda da ən ədalətli hökmü Yaradanın özü verir”, – Penfold düşünə-düşünə qərar verməyə çalışırdı. “Deməli, Yer üzündə ədalətin bərqərar olması ilahi tələbatın və ilahi ölçünün əsasını təşkil edir. Yerin, göyün, insanlığın varlığının və harmoniyasının əsasında da ədalət dayanır! Tarixin bütün mərhələlərində mövcud olan reallıqların öyrənilməsi ehtiyacı da, gələcək planların qurulması da, ilk növbədə, bəşəriyyəti daha ədalətli olmağa yönəltmək üçün edilib! İnsan bütün dövrlərdə Yer üzünün əşrəfi kimi çıxış edərək ədalət axtarıb, zülmə və zülmkara qarşı mübarizə aparıb. Yer üzü Allah üçün həm insansız, həm də ədalətsiz qəbuledilməz sayılıb. Yer kürəsinin maddi və mənəvi sərvətləri də, inkişaf və tərəqqi ehtiyacları da insanların rifahı və xoşbəxtliyinə xidmət üçün yaradılıb”. Bu anda birdən Viconun yadına Santinonun bir müddət əvvəl ifadə etdiyi arzusu düşdü. Bu kəndə yeni bir məktəb və idman meydançası inşa etməyi istəmişdi. Vico Penfold birmənalı qərar verdi: “Bu işi öz geoloq vəsaitimlə, aldığım mükafatla həyata keçirəcəyəm! Bu kəndin insanları daha böyük mükafatları haqq edirlər. Odur ki qoy bu məktəb binası və idman meydançası mənim Santinoya və dostlarına hədiyyəm olsun! Qoy bu hədiyyə Tanrının adi bir neft geoloqunun taleyinə yazdığı mühüm bir tarixi kəşfin nişanəsi kimi ömrü boyu haqq və ədalət axtaran Yukatan yarımadasının Chixulub sakinlərinə töhfəm olsun!”